Frederiksværk Gymnasium og HF

Lokaldage med spændende indhold

1.g lærte om både demokrati, iværsætteri, kunst og arkitektur

Lokaldag 1

Pia Kai-Sørensen fortalte først, hvordan en vision om at lave musikforening kan blive til virkelighed, sådan som Torup musikforening er blevet det. Eleverne hørte, hvordan man kan indrette sig lokalemæssigt, hvordan man kan skaffe investorer og midler gennem kommunen, og hvordan man kan tiltrække dygtige musikere. Alt sammen meget inspirerende og nyttig viden for elever, der måske selv vil lave iværsætteri - nu eller i fremtiden.

Herefter var det Peter Plant, der med stort engagement fik eleverne med på at synge en slagsang for Torup marked. Derpå gav han et indblik i flere af lokalsamfundets initiativer: restaurering og nyindretning af Dyssekilde Station, økologisk produktion, deleværksted og alternativ befordring i "projekt Sykkel" mm.

Tilsidst kom Peter Plant ind på vigtigheden af god markedsføring, hvis ens projekt skal blive til noget. Og herefter var det så elevernes tur til at være kreative i forlængelse af oplæggene: Mediefagseleverne blev bedt om at lave en distributionsplan og musikeleverne skulle enten skrive en sang om Torup eller komme med 10 gode brandingråd til Torup Musikforening.

Alt i alt blev det en hyggelig og lærerig eftermiddag i Torup, der er blevet kåret som årets landsby her i 2019

/LH & RH

Lokaldag 2

På Lokaldagen, tirsdag d. 12 nov., kastede 1.årgangs billedkunstelever sig over kunst og arkitekturen med inspiration fra den lokale kunstner og billedkunstunderviser, Joan Ledang. Eleverne var delt op i to store hold det meste af dagen, men arbejdede alligevel sammen - bare på skift - om et kunstnerisk værk. Det blev til i alt 7 inspirerende, særprægede og måske fremadskuende boligskulpturer, om man vil, som er udstillet i kantinens vinduer.

Da eleverne mødte ind om morgenen mødte der dem en særlig lugt af fisk og hav - forinden var der nemlig indsamlet en masse forskellige naturmaterialer fra strand, skov, loppemarkeder og garager i lokaleområdet, som skulle anvendes i projektet. Joan ledang indledte kort med at give eleverne mundtlig og visuel inspiration fra den sydfranske selvlærte kunstner og tidligere arkitekt, Sylvain Corentin. Med hans egne ord, søger han: “to build a bridge between the image of a utopian past and the reality of our future”.  

Imens halvdelen af holdet arbejdede praktisk, var den anden halvdel på besøg i det lokale ”Kunsterhus”, hvor inspirerende professionelle kunstnere fortalte om deres hver især meget forskellige kunstvirke og inspiration. Og samtidig gav de eleverne en god indsigt i hvad kunst og den kunstneriske proces kan bidrage med i de unges hverdag og liv i det hele taget: Kunsten kan nære fordybelse, inspiration og evnen til at give slip, og ikke altid lade ønsket om et perfekt resultat styre processen. Ord som kendetegnede den kreative lokaldag ret godt (-:  

/AN & SHJ

Elevernes egne ord

"På FVGH er der højt humør og en rigtig god stemning. Der er plads til alle og alle bliver hørt."

"FVGH har nogle fantastiske arrangementer og lærerne er super gode til at få alle med."

"Jeg synes at FVGH er et dejligt gymnasium med nogle rigtigt gode lærere der laver god undervisning."

"Jeg nyder at stå op hver morgen med tanken om at tage i skole på grund af den gode stemning på FVGH."

"Jeg nyder dagene på FVGH. Fra mandag til fredag sker der altid noget nyt og spændende."

"FVGH er et trygt sted at være. Her er åbent for mange fælleskaber."

"Skolen er et dejligt sted at være, vi kender allesammen hinanden på kryds og tværs af årgangene. Det gør også at alle føler sig velkommen."

"Man bliver udfordret med mange nye opgaver, men lærerne er søde og hjælpsomme, og står klar til at hjælpe"

"Man kan være sig selv og det bliver accepteret. Det er det, der er fedt ved FVGH."

"Jeg synes, det er dejligt, at vi har sådan et godt sammenhold. Alle kender og kan lide hinanden. Vi har nogle fantastiske lærere på skolen."