Frederiksværk Gymnasium og HF

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i _preprocess_addon_image() (linje 60 af /var/www/fvgh.dk/public_html/sites/all/themes/frederiksvaerkgym/preprocess/preprocess_addon.php).

Jeg gider fandme ikke på gymnasiet!

Marie som klummeskribent

Onsdag d.16. april kunne man læse overskriften "Jeg gider fandme ikke i gymnasiet" på Halsnæs Avis. Marie Heding fra 3y har skrevet klummen, som kan læses på sn.dk hvis man har abonnement. 

Hun skriver bl.a. 

Og til alle skoletrætte folkeskoleelever derude, som synes, at jeres far er verdens mest irriterende, når han insisterer på, at I skal på gymnasiet: Gør det nu bare. Han er slet ikke så dum alligevel!

Gallafest

Kl 17:30

Programmet er følgende:

Kl. 17.30:Alle afgangselever ankommer 

Kl. 18.00 Afgangseleverne danser les lanciers i hallen. Forældre er velkommen til at se på. Gå rundt om skolen for at komme ind hallen - følg skiltene!

Kl. 18.30. Middag i kantinen samt underholdning.

Kl. 20.00: 1. og 2.årgang ankommer (dørene holdes åbne indtil 21.00 + individuelle aftaler)

Kl. 21.00: 1. og 2.årgang danser les lanciers i hallen.

Kl. 22.30: Kunstneren Jimilian går på scenen.

Kl. 23.30 (ca.): De fleste afgangselever afhentes i partybusser og køres til Hillerød.

Kl. 01.00: Gallafesten slutter. 

Prisen er 90,- kr. + gebyr for selve festen. 

Middagen for afgangseleverne kommer oveni.

Tak for besøget!

Alumnearrangement

At gymnasietiden for alvor nærmer sig sin afslutning for afgangseleverne, og mange spørgsmål om tiden efter eksamen, translokation, vogntur og studenterfester derfor melder sig, blev onsdag formiddag gjort helt aktuelt, da vi traditionen tro havde indbudt en række tidl. elever fra skolen, såkaldte alumner, til fællestime for alle 3g og 2hf-elever.

Panelet på scenen bestod denne gang af:

Calina Jensen, student 2023, læser jura på KU

Emilie Maja Jeppesen, student fra 2018, specialestuderende på journalistik på RUC

Frederikke Gyrming, student 2022, læser samfundsvidenskab og journalistik på RUC

Hadi Jelvan, student 2020, læser kemi og teknologi på DTU

Jacob Nielsen, student 2014, under uddannelse til ambulancebehandler

Magnus Dræby, student 2017, har netop færdiggjort kandidatgrad i historie og samfundsfag på KU

Tobias Tived, student 2023, læser idræt og sundhed på SDU

Vores gæster fortalte levende om deres sabbatår, oplevelser af mødet med videregående uddannelse, både de faglige udfordringer og de mange sociale tilbud, studiejobs, om at flytte hjemmefra og pludselig stå med en husleje fra alt mellem 3500 til 7500 pr måned -  på en SU! – om hvordan men holder kontakten til de gamle gymnasievenner – men også om ensomhed i en ny by langt fra forældre og venner og et nyt studiemiljø, hvor nye studieteknikker skal udvikles for at nå det hele.

Skolen er meget taknemmelig for, at vores alumner tog sig tid til at kigge forbi deres gamle skole, og vi ønsker dem et fantastisk studieliv!

Postkort fra 2.g'erne på studietur

Læs de mange postkort her...

I denne uge er vores 5 2.g-klasser + 10 rejselærere draget afsted på studieture:

2a + EH & MP: Edinburgh

2b + ST & TJ: Nice

2x + KI & PV: Berlin

2y + CA & MB: Dublin

2z + HE & NHD: Bruxelles

Postkort fra 2z på førstedagen, hvor vi besøgte CINERA og NATO:

Postkort fra 2b på adventure-løb:

Postkort fra 2y i Irland: vi har været på Houth Head Peak, lavet feltundersøgelse, og fået lidt sol:



Postkort fra 2.x i Berlin:

I går var vi på Max Planck Institute hvor vi fik et indblik i hvordan de forsker med malaria og malariamyg. Søde Randi kom et smut forbi, og brugte tirsdagen sammen med os. Efter Max Planck Institute tog vi toget til Sachsenhausen arbejdslejr, hvor vi så hvilke forfærdelige forhold der har været. Til sidst tog vi passende ind og så mindesmærket for Europas myrdede jøder, og gjorde os nogle tanker imens. Vi sluttede dagen af med döner og sagde farvel til Randi, som skulle hjem til Danmark igen. Nu ser vi frem til nogle flere gode dage og håber I hygger jer hjemme på skolen. Kærlig hilsen 2.x, Peter og Kipper.

2b melder alt godt fra Nice. I dag nåede vi en gåtur til Monaco og fællesspisning på terrassen.

Postkort fra 2.x i Berlin:

Det meste af onsdagen blev brugt på German Museum of Technology, hvor vi legede med en masse spændende mekanik. Torsdag bød på et fyldt program med både guidet graffitimaling på Berlinmuren – hvor vi malede vores helt eget tag – samt flere forsøg på laboratorie med koffein.

Antigone anno 2025 for 3.gerne

Teater2000 på besøg

Mandag d. 7/4 havde vi, for fjerde år i træk, besøg af Teater2000, som gav os Antigone anno 2025.

Antigone (græsk: Ἀντιγόνη) er en tragedie skrevet før 441 f.Kr. af Sofokles. Den er kronologisk set det 3. ud af De Tre Thebiske stykker.

Den handler om striden mellem Kong Kreon og Antigone, et af Ødipus' børn. Efter Ødipus' død tager hans søn Eteokles magten over Theben og forviser sin bror Polyneikes. Denne vender tilbage med en hær for at styrte Eteokles, og brødrene tager livet af hinanden i kamp. Deres onkel, Kreon, bliver den nye konge og forbyder, at forræderen Polyneikes begraves (Grækerne troede på, at man ikke kunne fortsætte til Hades, med mindre man var blevet begravet). Her starter tragedien om Antigone, der går imod kongens lov for at følge en højere lov. Guderne siger nemlig, at de døde skal begraves. Tragedien ender, som ofte i de græske dramaer, med død og ulykke på alle sider.

Hele 3.g-årgangen var til stede og fik mulighed for at se, hvordan drama sagtens kan være dramatisk, selvom der kun var to skuespillere og en musiker på scenen. Blot ved enkle tricks, som at åbne en jakke-flip, når rollen var en kvindes og sætte en orden på jakken, når man skulle spille en konge, viste skuespillerne os, hvordan det antikke drama har fungeret – her skiftede man bare masker.

Tak for en fed forestilling – vi håber det kan gentage sig næste år.

/Rasmus, Rikke og Mette

Bioteknologi på tur

praktiske forsøg med enzymkinetik

FVGH’s bioteknologihold fra 3z har haft en super spændende dag på Københavns Universitet, hvor de deltog i praktiske forsøg med enzymkinetik. Eleverne testede også naturstoffers effekt på bakterievækst som alternativ behandling i en verden med stigende antibiotikaresistens. Det var en lærerig dag, der gav også eleverne indblik i forskellige videregående uddannelser som biokemi, biologi og medicinalkemi. /PV

Innovation på FVGH

INNOVATION PÅ FVGH

På FVGH arbejdes der med innovation i alle fag med udgangspunkt i innovationshjulet og KIE-modellen. Husk at indføre i undervisningsbeskrivelsen, hvis I har arbejdet innovativt (brug gerne de nedenfor nævnte begreber fra KIE-modellen og Innovationshjulet)

I læreplanen for SRP står, at hvis studieretningsprojektet omfatter innovation, skal eleverne kunne udvikle og vurdere innovative løsningsforslag.  For at sikre disse kompetencer hos eleverne gennemføres der på FVGH et innovations-forløb i 2.g i forbindelse med studieturen. Forløbet er kort beskrevet her:

Studieturen som innovationsforløb:

Studietursfaget/studieretningsfaget og/eller A-niveau fag med skriftlighed:

Definition: Innovation er nytænkende og løsningsorienteret kreativitet, der skaber læring og faglig værdi og realiseres til gavn for andre og dig selv.

Studieturslærerne skemalægges med et modul inden turen, skemalægges med et modul til opsamling og planlægning af ferniseringscaféen sammen med dansklæreren – og både studieturslærere og dansklærere deltager i ferniseringscaféen (st-modul).

Det betyder, at rejsefagene kun betaler med 4 moduler til selve studieturen – men i alt med hver 5 moduler.

Forud for turen: Det kreative læringsrum

På turen: Det innovative rum

Efter turen: Det entreprenante rum

Forløbet er udviklet på baggrund af:

Det er uddybet yderligere i vejledningen for SRP, hvor der står følgende: Det er en mulighed, men ikke et krav, at studieretningsprojektet kan indeholde innovation. Der skal også i studieretningsprojekter, der omfatter innovation, foreligge et afsluttende, skriftligt produkt, som fagligt dokumenterer arbejdet.  

Kravene til dette det skriftlige produkt er grundlæggende de samme som til studieretningsprojekter uden innovation. I et studieretningsprojekt med innovation vil udgangspunktet være, at eleven udvikler en løsning på et konkret/autentisk problem.  

Det vil derfor være naturligt, at elevens problemformulering og den stillede opgaveformulering lægger op til, at eleven skal undersøge et problem og udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag. Ved et innovativt løsningsforslag forstås, at forslaget har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng noget nyt. Forslaget behøver ikke at være nyt i absolut forstand, men skal bidrage med noget nyt i den konkrete sammenhæng. En eksisterende løsning fra en anden sammenhæng kan således tilføre et uløst problem noget nyt i den undersøgte sammenhæng. 

Innovationskompetencer: 

Kreativitetskompetence

Samarbejdskompetence

Handlekompetence

Formidlingskompetence

Aase Hansens Legat

Syv FVGH-elever modtog legatet

Olivia 3x, Natasha 3a, Ivan 3b, Lilli 2q, Nikita 2p, Teodora 3z & Alberte 3y.

Onsdag d. 26. marts fik syv FVGH-elever overrakt Aase Hansens Legatet af borgmesteren ved en lille ceremoni i byrådssalen sammen med legatmodtagere fra kommuneskolernes afgangsklasser. Legatportionerne er på 1000 kr. og uddeles af Halsnæs Kommune til en elev i hver af vores afgangsklasse, der har vist særlige evner eller særlige fremskridt i faget dansk, og det er dansklærerne der har indstillet i en elev i deres klasse(r). 

Vores legatmodtagere er:

3a: Natasha D.

3b: Ivan

3x: Olivia

3y: Alberte

3z: Teodora

2p: Nikita

2q: Lilli

STORT TILLYKKE TIL JER ALLE!

Åse Hansen

Aase Hansen (11. marts 1893 i Frederiksværk – 9. februar 1981 i Kregme Sogn) var en dansk forfatter, oversætter og litterær konsulent. Hun var student fra Frederiksborg Statsskole og blev cand. mag. (dansk, engelsk, tysk), men virkede kun i sine yngre år i perioder som gymnasielærer og lærer. Hun debuterede med romanen Ebba Berings Studentertid (1929). Denne roman har såvel som de fleste senere en kvinde som hovedperson og indeholder selvoplevede elementer. Aase Hansen opnåede en stor og trofast læserskare i samtiden. Hun blev i 1973 æresborger i Frederiksværk. (Wikipedia)

Vi cykler!

Starten er gået til årets Fælles-Tour

Alle klasser og flere lærere har tilmeldt sig årets Fælles-Tour. 

Her på FVGH gentager vi successen fra sidste år, hvor vi var med i Fælles-Touren for første gang. I år har vi meldt alle klasser til + et lærerhold, så alle har mulighed for at deltage i det omfang de kan og vil. 

- Det er et super godt initiativ at få flere ud på cyklerne! Både for vores fysiske sundhed, men også for vores psykiske sundhed.
Vi er med for at gøre opmærksom på, at cyklen er et fremragende alternativ til bil, tog, bus, når vi skal transportere os til og fra skole og fritidsinteresser, fortæller Katrine og Sara, som er tovholder på projektet. 

Officiel omtale: "Fælles-Tour er en landsdækkende cykelkampagne, der bygger på fællesskab og bevægelse. Kampagnen henvender sig til alle landets ungdomsuddannelser. Vi cykler fra 24. marts til 6. april 2025. I løbet af de to uger dyster eleverne om at vinde fede præmier til sig selv og deres klasse ved at cykle så mange dage som muligt. Eleverne registrerer selv cykeldage og antal kørte kilometer her på hjemmesiden. Undervejs vil der være nationale aktiviteter og konkurrencer, men I kan også selv finde på konkurrencer og events undervejs. Det vigtigste er at deltage og cykle med så meget som muligt."

Som en ekstra gulerod, er der en toast på højkant hver dag og hver fredag er der toast til den klasse med flest kilometer per elev!

- Det er en fantastisk mulighed for både at fremme sundhed og fællesskab og få chancen for at vinde en el-cykel, fortæller Sara og Katrine.

Vi krydser fingre for at vi har kilometer nok i benene til at vinde nogle af de gode præmier.

Fremmed - en stenalder actionfilm

Alle 1.g'ere i Kosmorama

Mandag var alle 1.g'erne igen samlet efter en uge med skitur og friluftsaktiviteter. Alle mødtes i Kosmorama, hvor de så filmen "Fremmed - det første opgør" og et efterfølgende spændende oplæg med instruktøren Mads Hedegaard og arkæolog ved Nationalmuseet Lasse Sørensen.

Filmen er en helt ny dansk stenalder actionfilm, som foregår for 6000 år siden, i tiden hvor vi går fra jæger-samlertid til bondestenalder. Den fortæller også en almenmenneskelig historie om kærlighed, familiebånd, jalousi, og om at være fremmed og være bange for det, der er fremmed for en. Der tales to helt nyopfundne sprog i filmen, som er udviklet af en lingvistikker med speciale i de tidligste sprog, der kendes til. Så instruktøren kunne fortælle, at alle skuespillerne først skulle til sprogundervisning inden filmen kunne optages (i Ungarn). Der var mange barske scener på det store lærred, som påvirkede publikum følelsesmæssigt.  

Efterfølgende vil der blive arbejdet med filmen i historie- og danskmoduler. 

Her er elevernes reaktioner: 

"Jeg synes det var en meget god film, selvom den var lidt voldsom. Det var meget fedt at komme i bio."

"Filmen var bedre end forventet, men den var meget voldsom, synes jeg. Savnede måske en lidt gladere slutning."

Nordisk films omtale af filmen: 

Filmen 'Fremmed - Det første opgør' foregår for 6.000 år siden, midt i stenalderens Danmark, hvor to verdener på kollisionskurs. 

Som de første bønder nogensinde ankommer den 19-årige kvinde Aathi med sin familie til det sydlige Skandinavien, i dag kaldet Danmark. Efter et skæbnesvangert møde med en lokal jægerstamme, bliver hele familien, undtagen Aathi og hendes lillebror Tharan, slået ihjel. 

Alene i den gigantiske og farlige urskov, har de to søskende ikke andet valg end at søge tilflugt hos den jægerstamme, der slog familien ihjel. Her bliver de tvunget til at indordne sig jægernes livssyn, tro og traditioner. Gradvist bliver kravene til hvad Aathi må underlægge sig mere og mere nådesløse, og Aathi må beslutte sig for om hun vil tage hævn.
'Fremmed' foregår 100% på et til filmen skabt sprog. Filmen er instrueret af Mads Hedegaard og har Danica Curcic og Angela Bundalovic i de centrale roller. 
Filmen vises med danske undertekster.

Naturgeografi på tur

Carlsberg før og nu

2z ved elefantporten

2a & 2z har i forbindelse med forløb om bæredygtige byer i naturgeografi B besøgt Carlsbergbyen i København.
Her har de både set og undersøgt hvordan Carlsbergs historiske bryggerigrund er blevet omdannet til et eftertragtet bæredygtigt bymiljø, hvor målet har været en masterplan, der har tilgodeset både, social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
Desuden har klasserne besøgt Campus Carlsberg, som er en professionshøjskole for både at se et eksempel på bæredygtig byggeri og høre lidt om uddannelsesstedet, som blev introduceret af en konsulent fra skolen.

/NHD

2a klar til at høre om bæredygtigt byggeri og om Campus Calrsberg
2a ved Gammel Carlsberg-porten

Hvem er hvem?

Eleverne træner deres spanske ordforråd

¿Quién es quién? Hvem er hvem?

I 1.g spansk er vi i gang med et tema om familie og hvem vi er og hvordan vi ser ud. Eleverne knokler derudaf med ordforråd og verber og gør det fantástico! Udover benhård træning har vi også hygget med spil og lege. Vi har konkurreret i verber og spillet ”Hvem er hvem”, hvor man spiller én mod én og ved hjælp af spørgsmål til ens modstander (på spansk selvfølgelig!) skal spore sig frem til, hvilken en person makkeren har valgt. La profesora synes helt klart, at eleverne er super dygtige!

Saludos de los estudiantes de español de 1g y la profesora Mayo

Verdens vilde liv

Biologielever hørte bl.a. om scoretricks fra dyreriget og stillede spørgsmål til astronaut og filosof

Mandag d. 18/3 mødtes 2b BI og BI/R ved Royal Arena i Hillerød og gik sammen af den røde løber for at deltage i eventet ’Verdens Vilde Liv’.  Rammen var sat og vi blev placeret helt oppe ved scenen med en fornemmelse af, at sidde i junglen, for lydsporet bød på dyrestemmer.  Eleverne introduceret for scoretricks fra dyreriget ved biolog og naturformidler Lene Bach Sanderhoff og bagefter en Q&A med den danske astronaut Andreas Mogensen. Efter en pause blev de almindelige gæster lukket ind – vi var i alt 1100 deltagere i arrangementet, og vi kunne nu lytte til 6 foredrag fra forskellige forskere indenfor biologien og astronomien om, alle uden vederlag, satte fokus på vigtigheden af, at vi passer bedre på vores planet. Arrangøren var WILD Nature Foundation, grundlagt af Helle og Uri Løvevild Goldman, begge naturfotografer og begge tilstede som foredragsholdere ved eventet. En lille følgehistorie var, at da Uri ankom til scenen, var det i kørestol, da han og Helle i 2017, mens de filmede for National Geographic, blev overfaldet med kniv i Gabon i det vestlige Centralafrika – overfaldsmanden påstår at hans handling var hævn for USA´S anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad. Uri kom voldsomt til skade og var faktisk død i 8 minutter, så han er nu bundet til kørestolen og har skader, der bla. påvirker hans tale.

Denne historie understreger hvor svært det kan være, at prøve at rapportere omkring klodens tilstand – og hvor forskelligt vi opfatter situationer.

I løbet af aftenen hørte vi igen fra Andreas Mogensen, astronaut samt Anja C. Andersen, professor i astrofysik, Hanne Stranger, biolog og ekspert i spækhuggere, Lene Lange, professor i bioteknologi og ekspert i svampe. Aftenen blev rundet af ved filosof Vincent Hendricks. Det var en virkelig spændende aften og jeg er glad for at jeg, sammen med Jannick, kunne være med til at lære nyt om klodens tilstand.

På 2b BI, BI/R, ST og JBM´s vegne /Mette Karmann

Postkort fra Norge

Højt humør

Så har 1b og 1x fundet skiene frem og får prøvet langrendslivets glæder. 

/TJ

Kunstig

Find de små plastikbeholdere rundt omkring på skolen

Billedkunst-c holdene har lavet en totalinstallation på skolen med titlen KUNSTIG. I vil rundt omkring på skolen støde på små ens plastikbeholdere. Ud fra en to-ords-kombination med ordet kunstig som f.eks. ”kunstigt liv”, er beholderne bearbejdet med andre materialer for at sætte det emne til debat. Placeringen af de enkelte skulpturer, særlige steder på skolen, skal være med til at understøtte det emne, der arbejdes med.

Se om I kan regne ud hvilken andet ord efter ordet kunstig(e), der er blevet arbejdet med i de enkelte stedsspecifikke skulpturer, og dermed hvilke emner, der er sat til debat?

Vis respekt for skulpturerne, som er eksamensmateriale, mens I går på oplevelse i samtidskunstens verden lavet lige til jer og jeres skole.

/IN og SHJ

Elevernes egne ord

"Jeg synes, det er rigtigt fedt at være elev på FVGH. Der er plads til alle og mulighederne for udvikling er uendelige."

"Det er en hyggelig og spændende oplevelse at være elev på FVGH. Jeg har lært meget siden jeg startede og føler jeg kan komme langt her."

"Jeg er super glad for at gå på FVGH, fordi der er en masse elevaktiviteter som man kan deltage i, og man får mange nye venskaber."

"FVGH er et rigtigt socialt sted med en masse skønne mennesker. Der er et kæmpe sammenhold blandt alle."

"At være HF-elev på FVGH er spændende og udfordrende med mange muligheder for personlig og faglig udvikling"

"FVGH er et mindre gymnasium og derfor kender man hurtigt stedet og menneskerne"

"På FVGH er der højt humør og en rigtig god stemning. Der er plads til alle og alle bliver hørt."

"FVGH har nogle fantastiske arrangementer og lærerne er super gode til at få alle med."

"Jeg synes at FVGH er et dejligt gymnasium med nogle rigtigt gode lærere der laver god undervisning."

"FVGH er et trygt sted at være. Her er åbent for mange fælleskaber."