SPS- og Ordblindestøtte
Socialpædagogisk støtte (SPS) og læsevejledning på Frederiksværk Gymnasium og HF:
På Frederiksværk Gymnasium og HF kan du som elev søge om SPS, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Før sommerferien/primo august kan eleven blive indkaldt til en samtale på grundlag af information givet i optagelsespapirerne, hvor den første afklaring af støtte-behov bliver drøftet.
I løbet af efteråret indkaldes alle elever til en indslusningssamtale med studievejlederen, hvor det er vigtigt, at eleven selv orienterer studievejlederen om eventuelle støttebehov. Ved samtale vil elever, som påpeger et behov blive orienteret omkring muligheder for støtte og ansøgningsprocessen.
På baggrund af de modtagne og underskrevne ansøgninger vil studievejlederen foretage en faglig vurdering af den enkelte elevs behov (fx it-hjælpemidler, studiestøttetimer, forlænget tid ved eksamen etc.). Hvis eleven allerede har en diagnose, skal dokumentation for denne medbringes ved interviewet eller gerne allerede ved indslusningssamtalen, så ansøgningsprocessen kan igangsættes. Hvis eleven er under udredning, hjælper studievejlederen eleven videre i forhold til hvornår og hvordan eleven kan søge om støtte, når udredning er afsluttet.
På samme måde kan elever få tildelt støtte i tilfælde af ordblindhed. Når du starter på Frederiksværk Gymnasium og HF vil du blive læsescreenet af en læsevejleder. Herefter vil det blive vurderet om du har behov for støtte (som fx læsevejledning, lektie-hjælp, forlænget tid ved eksamen), som du så skal ansøge om på samme måde som SPS-støtte – læsevejlederen og/eller studievejlederen hjælper dig med at igangsætte ansøgningsprocessen, hvis du har behov. Har du allerede en ordblinde-diagnose, skal du medbringe dokumentation, gerne allerede ved studiestart.
Det vil, en gang om året (fra oktober) i dit uddannelsesforløb, ved en opfølgningssamtale med studievejlederen/læsevejlederen, blive vurderet om dine støttebehov har ændret sig. Her medbringes ny dokumentation i forbindelse med angst og depression, så den aktuelle tilstand dokumenteres.
Ordblindedokumentation: Ministeriets Ordblindetest eller anden dokumentation for ordblindhed. Ordblindetesten er en elektronisk test og bliver typisk udført af en læsevejleder på uddannelsesstedet. På Frederiksværk Gymnasium og HF bliver elever, som anført ovenfor, testet i starten af uddannelsesforløbet. Læs mere om ordblindetesten her: https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/specialundervisning/ordblindetesten
SPS-dokumentation: Lægelig dokumentation fra egen læge, speciallæge eller sygehus, hvor diagnosen fremgår. Udtalelse fra psykolog. I forbindelse med angst og depression, er det vigtigt, at dokumentationen er forholdsvis ny og dækker den aktuelle tilstand. Dokumentationen skal indeholde en diagnose og elevens navn og CPR-nr. Det skal fremgå, hvilken læge eller sygehus, der har stillet diagnosen. Læs mere om hvilke former for støtte der findes til elever på ungdomsuddannelser her: https://www.spsu.dk/for-sps-ansvarlige/ungdomsuddannelser
Ansøgningsprocessen: Eleven vil få tilsendt ansøgningspapirer elektronisk (er eleven under 18 år sendes ansøgningspapirer til værge) via e-boks. Elever som, under samtaler med studievejledere/læsevejleder, er vurderet til at have et støttebehov, er selv ansvarlige for at søge om støtte. Ansøgningen underskrives (af værge, hvis eleven er under 18 år) og medbringes/tilgås ved et individuelt interview med studievejleder, hvor ansøgningen behandles og det individuelle behov vurderes. Herefter vil eleven/værgen blive partshørt om det vurderede støttebehov ved elektronisk henvendelse i e-boks (til værge hvis eleven er under 18 år). Efter 14 dage stadfæstes partshøringen, og eleven er herefter tildelt støtte.
Det er vigtigt, at eleven selv orienterer om eventuelle ændringer i støttebehovet ved de opfølgende samtaler, så ressourcerne fordeles efter behov.