Frederiksværk Gymnasium og HF

Ros fra ministeriet!

Børne- og undervisningsministeriet har fået øjnene op for vores måde at håndtere den gradvise genåbning på

Se hele Facebook-opslaget her: 

https://www.facebook.com/undervisningsministeriet/posts/2918825521518630

Følgende er kopieret fra ministeriets Facebook-opslag: 

Corona-postkort fra Frederiksværk Gymnasium og HF:

’… intet kan sammenlignes med den normale face to face-undervisning, da det giver en anden form for kvalitet og en bedre forståelse for hinanden’. Emilie. 3z

Vi er på 4.uge efter genåbningen. Afgangsklasserne er inde i rutinen og ruten: egen indgang, eget område, egne klasselokaler, egne toiletter, vaske hænde, spritte af, ingen krammere og to meters afstand.
Det er gået hurtigt med at komme ind i rutinen, bl.a. fordi, som Gustav fra 3z skriver: ’… man bliver lidt skør af kun at se sin familie i 2 måneder´.
Hvorfor er det så gået så nemt? Nok bl.a. fordi ledelsen sendte en video om adfærd ved genåbning i bedste Chaplin-stil og fordi informationsniveauet har været meget højt op til genåbningen: Hver eneste elev vidste, hvad man skulle og måtte. Vi lærere er til gengæld blevet kastet ind midt i orkanens øje: Undervisning i samme stof i 2-3 lokaler afløst af virtuel undervisning. 10 minutter mellem hver undervisningsform. Bevæbnet med kridt, laptop, head-set, bøger og noter (og fornuftigt fodtøj) veksler vi mellem tavle og skærm, mellem mange lokaler på kort tid, mellem vidt forskellige pædagogiske strategier - og mellem at skulle ’vande’ efterhånden helt visnede 1.og 2.årselever med smil, opmuntring og vedholdende relevant, virtuel undervisning – og at holde det faglige niveau højt hos afgangsklasser, hvor ’næste sommer ikke findes ’ og hvor det kan være svært at holde afstand, holde fast og holde ud.
Klasseledelse er nået til helt nye dimensioner.
Samtidig: En hel generation af unge kan nu håndtere møder, indlæg og fremlæggelser virtuelt og professionelt.
Det går. Og det gør det, fordi vi har en dygtig og tydelig ledelse, fordi vi hjælper hinanden med de mange praktikaliteter, fordi eleverne allerhelst vil undervises, fordi relationen mellem lærere og elever er tillidsfuld – og fordi vi alle er indstillet på at få det bedste ud af en situation, hvor vilkårene er ekstreme.

Og det går, fordi vores elever vil det:

’Det positive er, at vi er blevet mere selvstændige og hjælper hinanden mere’. Mathias. 3z
’Det har været rart det med at man ikke har været så mange i en klasse. Personligt har jeg været meget mere med og tør sige mere i timerne - før var jeg meget stille, nu sidder jeg med fingeren oppe’. Amalie. 2p

Lisbeth Haulrig, Lektor

Se genåbningsfilmen for Frederiksværk Gymnasium & HF her: https://www.youtube.com/watch?v=f0T6oVGMKG4&feature=youtu.be

Elevernes egne ord

"Jeg synes, det er rigtigt fedt at være elev på FVGH. Der er plads til alle og mulighederne for udvikling er uendelige."

"Det er en hyggelig og spændende oplevelse at være elev på FVGH. Jeg har lært meget siden jeg startede og føler jeg kan komme langt her."

"Jeg er super glad for at gå på FVGH, fordi der er en masse elevaktiviteter som man kan deltage i, og man får mange nye venskaber."

"FVGH er et rigtigt socialt sted med en masse skønne mennesker. Der er et kæmpe sammenhold blandt alle."

"At være HF-elev på FVGH er spændende og udfordrende med mange muligheder for personlig og faglig udvikling"

"FVGH er et mindre gymnasium og derfor kender man hurtigt stedet og menneskerne"

"På FVGH er der højt humør og en rigtig god stemning. Der er plads til alle og alle bliver hørt."

"FVGH har nogle fantastiske arrangementer og lærerne er super gode til at få alle med."

"Jeg synes at FVGH er et dejligt gymnasium med nogle rigtigt gode lærere der laver god undervisning."

"Jeg nyder at stå op hver morgen med tanken om at tage i skole på grund af den gode stemning på FVGH."