Årets forskerspirer
Sigrid 3y vandt!
Vi har i år haft hele 8 dygtige elever tilmeldt Projekt Forskerspirer og de har alle lavet ny forskning indenfor hver deres felt.
Vinderne af hvert af de fire fakulteter blev kåret på Københavns universitet. Fra FVGH var to elever nomineret til Årets forskerspire: Emma Dalun Bang fra 3a for sin samfundsvidenskabelige forskning om ’Sorgs påvirkning på evnen til at danne sociale relationer’ og Sigrid Visti Hemmingsen 3y for sin humanistiske forskning indenfor området: ’Musikundervisnings effekt på børn og unges selvværd’.
Sigrid vandt og kan nu kalde sig årets forskerspire i humaniora!
De øvrige 6 forskerspirer og forskningsområder er:
Antonio Skrivanek. 3z, Sundhedsvidenskab: ”Har ugentlig musikundervisning og musikudøvelse en betydning for unges mentale helbred?”
Calina Jensen 3a, Samfundsvidenskab: ” Pigers grupperinger og deres betydning for fagligt udbytte og social trivsel?”
Chantel Lagerholm 3b, Samfundsvidenskab: ”Organdonation. Kan brugen af dilemmaspil i grundskolens udskoling fremme stillingtagen blandt danske unge om hvorvidt de vil tilmelde sig organdonorer?”
Milla Maria Bilde Wille 3a, Samfundsvidenskab: ” Opsporing og forhindring af psykisk vold udøvet på børn og unge.”
Uzair Mohammed Ali 3x, Samfundsvidenskab: ”Forskelsbehandling mellem flygtninge. Hvorfor skelner man imellem flygtninge fra Ukraine og flygtninge fra ikke-vestlige lande og hvilke faktorer ligger til grund for forskelsbehandlingen?”
Veronica Bojsen Mandsberg 3z, Samfundsvidenskab: ”Nære relationers opfattelse af psykiske diagnoser. Hvordan nære relationer ændrer deres opfattelse af den psykiske diagnosticerede før og efter diagnosticeringen, med størst fokus på de positive aspekter.”
Der blev uddelt blomster til alle 8 ved morgensamlingen fredag d. 13. januar, hvor rektor også gav koordinator Lisbeth Haulrig Bertelsen roser for sit store arbejde med at give elevernes projekter vinger.
Projekt Forskerspire
I Projekt Forskerspirer tilbyder Københavns Universitet og Århus Universitet gymnasieelever at ”tage forskud på fremtiden”. Projekt Forskerspirer giver elever med et stort fagligt overskud, mulighed for at fordybe sig i et selvvalgt emne og udarbejde forslag til et forskningsprojekt. Man kan lave projekter inden for alle fagområder, og der er mange muligheder inden for både humaniora, naturvidenskab, samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab.